דף הבית מאמרים שלבים ראשונים במדיטציה

הפוך לדף הבית הפוך לעמוד הבית   הוסף את meditation.co.il למועדפים שלך הוסף למועדפים
Meditation.co.il עמוד הבית
הזנת תכנים
פרסום באתר
יצירת קשר

רוחניות

,

יוגה

, צמיחה אישית,

מדיטציה

...   מעוניינים לקבל מידע נוסף? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו.
חיפוש באתר
קישורים מומלצים
סוגנדו
לימודי רפואה משלימה
מהי הארה
תטא הילינג
אומ מרכז מדיטציה
יוגה ישראל
כל הקישורים
+ הוספת קישור
קטעי וידאו

שלבים ראשונים במדיטציה / חן אור

הוספת תוכן לאתר
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר   גרסת הדפסה
מדיטציה וצלילשלבים ראשונים במדיטציה והתמודדות עם קשיים

תרגול של מדיטציה דורש הכנה הדרגתית. אנחנו בני המערב רגילים לחיות חיים הפוכים ממה שאנו רואים במדיטציה ובתרגול שלה. אנו רגילים להיות עסוקים כל הזמן וגם אם לא אנו מוצאים לעצמנו עיסוקים שונים. אנחנו תמיד רצים וממהרים לאיזשהו מקום (כאילו שהזמן או החיים יברחו לנו!), מאוד עסוקים במה שקורה או קרה, היה או יהיה, כמו החדשות, אירועי היומיום, מה קרה לחברים או לשכנים, מהי האופנה האחרונה, ועוד...

אנו מנוהלים על- פי רוב ע"י החושים שלנו שמושכים אותנו לגירויים שונים, ועל ידי מה שאומרת החברה.

ובקיצור: אנחנו חיים בחיצוניות לעומת המדיטציה שמחנכת אותנו לחיות בפנימיות. המדיטציה אומרת לנו: עצרו רגע! חישבו! קחו את הזמן שלכם! היו מודעים לחיים שלכם!

שום דבר לא יברח!!!

ואכן שום דבר לא בורח, ההפך הוא הנכון:

כשאנו רצים, אז החיים וההזדמנויות בורחים מאתנו. ואילו כשאנו עוצרים לרגע מהריצה המטורפת והאינסופית שלנו, מתבוננים, נכנסים לשקט לתוך עצמנו דווקא אז הכל מגיע אלינו בזמן כפי שצריך להיות. ובנוסף לכך אנו גם בשלים ורגועים בכדי לראות את ההזדמנויות החולפות על פנינו ולדעת כיצד לנצל אותן ובדרך הנכונה בכדי שיביאו לנו ולסביבתנו תועלת.

בבית ספר, בבית, בחברה ואף באוניברסיטה לא חינכו אותנו מעולם שיש לנו עולם פנימי, עשיר חי ותוסס, שהוא בעצם עולמנו האמיתי - הוא המנהל האמיתי שלנו, שמסתתר לו אי שם בתוכנו ובשקט בשקט מאחורי הקלעים מנהל אותנו. נדמה לנו שאנחנו חיים בשליטה, מודעים לעצמנו ולמה שקורה סביבנו. אין לנו מושג שעולם שלם, תת-קרקעי, רוחש בתוכנו ומנהל אותנו בלי שנשים לכך לב.

זאת הסיבה שאנחנו חייבים להכין את עצמנו למדיטציה בתהליך הדרגתי של כניסה לתוך עצמנו והכרת עצמנו האמיתי, כדי שלא נבהל או נברח כבר בתחילתו של התרגול,אלא נוכל להתמודד בהצלחה עם מה שאנו חווים ועם הפגישה עם עצמנו.

בואו ננסה להכיר מעט את עולמנו הפנימי.

עיצמו את העיניים ל-5 דקות והסתכלו פנימה לתוך עצמכם.

מה אתם רואים שם?

האם יש שם שקט או שיש בלאגן? האם חולפות לכם בראש המון מחשבות, הבזקים, זכרונות...?

אם יש לכם המון מחשבות, הבזקים, זיכרונות... סימן שאתם נורמלים לחלוטין.

לרובנו יש ים של מחשבות השוכנות בפנים, חולפות במוחנו ולעיתים במצבים שונים (לפעמים זה כל הזמן) הן תוקפות אותנו כמו צרעות, מפריעות לנו להתרכז, גורמות לנו לחוסר שקט, עצבנות, מתח ואף לא נותנות לנו להירדם!

כמה פעמים קרה לכם שהייתם מתים מעייפות ולא הצלחתם להירדם בגלל שהראש שלכם היה טרוד ועסוק בים של מחשבות וכמה שניסיתם להרגע, לראות טלוויזיה, לשמוע מוסיקה וכד, שום דבר לא עזר וכך ביליתם חצי לילה (או אפילו את כל הלילה) כשאתם מתהפכים מצד לצד ולא מסוגלים להירדם.

עלינו להבין שזה הטבע של ההכרה שלנו: המחשבות! אנו מכנים אותן : "סמסקרות" (מונח בסנסקריט = הודית עתיקה)

שפירושן: רשמים של ההכרה. שכן זוהי איננה חשיבה בריאה מבוקרת שמובילה אותנו למקום כלשהו, שבאה לנתח משהו חשוב, אלא אלו מחשבות או יותר נכון לומר: הגיגים שקופצים לנו בראש ללא כל שליטה, ובלי שנזמין אותם הם באים לביקור ועוד יותר מכך הם לרוב מתייחסים כאילו הם היו בעלי הבית ולא אנחנו.

ואכן ההבדל בין ההגיגים הללו לבין חשיבה חיובית היא שהם לא בשליטתנו ושהם מפריעים לנו וגורמים לנו לחוסר שקט. אם כך- איך אנחנו מונעים מההגיגים הללו להיכנס בתוכנו ולומדים לשלוט במחשבות שלנו?

כאן בא המקום של המדיטציה וזה המהות של התרגול אותו אנו עושים.
שיטות שונות של מדיטציה קיימות ולכולן מטרה משותפת והיא:

להשקיט את המחשבות ולהגיע לשליטה בהכרה ולמודעות עצמית.

הנחיות לתחילת תרגול המדיטציה:

1. ישיבה- חשוב לשבת ולא לשכב, כי עלינו להיות ערניים אך יחד עם זה גם נינוחים.

2. הישיבה צריכה להיות נוחה, בגב זקוף. רצוי לשבת בישיבה מזרחית או לוטוס (או חצי לוטוס), מאוד עוזר לשבת על כרית קטנה שמגביהה מעט את הגב ועוזרת לשמור על ישיבה זקופה לאורך זמן. אפשר גם על כסא אך יש לשים לב שהכסא יהיה עם גב ישר ולא כסא נוח או כורסא. אם יושבים על כסא הרגליים צריכות להיות מונחות על הרצפה ולא משולבות.

3. כדאי למצוא פינה שקטה, נקיה ונעימה בבית.

4. רצוי שיהיה חושך או אור חלש.

5. רצוי לשים נר או קטורת כדי ליצור אווירה נעימה.

תרגול בסיסי

תרגיל ריכוז בנר:

שימו מולכם נר, בחדר חשוך או עם אור חלש, שבו בנוח, כנ"ל.

התבוננו לכמה דקות בנר, התרכזו רק בנר ואם באות מחשבות אחרות אל תילחמו בהן תנו להן לחלוף והמשיכו להתבונן ולהתרכז בנר.

עצמו עיניים ונסו לדמיין את הנר בין גבות העיניים למס שניות

פתחו שוב את העיניים והתבוננו בנר- כנ"ל

ושוב נסו לשחזר את הנר בין גבות העיניים.


יתרונות התרגיל:

1.מסייע לריכוז.

2.ההתרכזות בדבר חיצוני עוזרת לנו להתרכז.

3.משפר את הזיכרון.


תרגול מדיטציה בסיסית:


שבו בישיבת מדיטציה כנ"ל, גב זקוף, עיניים עצומות.

נשמו מספר נשימות עמוקות אל הבטן, עם כל נשימה הכניסו לגוף חמצן וכוחות חיים ועם הנשיפה דמיינו שאתם פולטים מהגוף את כל הפסולת והמתח.

הניחו לנשימה להירגע בהדרגה.

כעת סירקו את גופכם מכפות הרגליים ועד הראש, בדקו היכן יש מתח, כאב, תחושות כלשהן, היו מודעים לתחושות שבגופכם והרפו את המתחים שבגוף.

היו מודעים לכל התחושות שבגופכם, למגע של הרגליים על הרצפה (כסא), למגע של הידיים על הרגליים, אם אתם נשענים על כסא גם למגע של הגב על משענת הכסא.

נסו כעת להיות עם התחושות של הגוף, להתבונן בגופכם ולהיות ערים לו.

במידה ובאות מחשבות שמסיחות את תשומת לבכם, אל תיסחפו אחריהן אלא הניחו להן לחלוף והמשיכו להתבונן בגופכם ולהיות מודעים אליו.



יתרונות התרגיל:



1. מרגיע, משקיט מחשבות מיותרות.

2. מסייע בהכרת הגוף שלנו- הוא הבסיס.

3. עוזר לריכוז ולהתכנסות פנימה.

4. נותן לנו בסיס למדיטציות מתקדמות יותר.

בעיות שעלולות להיווצר בתרגול:



1. עלול להיווצר מצב של חוסר שקט ואף עצבנות.

זה משום שאנו לא רגילים לשבת בשקט עם עצמנו, לעצום עיניים ולא לראות כלום.

לכן צריך סבלנות להבין שזה טבעי ולוקח זמן להכרה שלנו להתרגל למצב חדש.

2. מצב של שעמום- גם כן נובע בגלל ההרגל התמידי שלנו לעשות ולהעסיק את עצמנו.לוקח זמן להכרה להבין שהמדיטציה איננה אי עשייה ושהיא רק מסייעת לנו בעשייה יותר פורייה.

3. מצב של פחד – הפחד הוא מלפגוש את עצמנו פנים מול פנים, פחד מהלא נודע, ופחד שפתאום נגלה על עצמנו דברים שאנו לא רוצים לראות ומדחיקים ביום יום.

גם זה מצב טבעי מאחר שבאמת איננו מכירים את עצמנו ועלינו להבין שלימוד עצמנו הוא תהליך הדרגתי אבל חשוב מאוד להתקדמותנו האישית. במידה ואתם נתקלים באחת מהבעיות הנ"ל אל תחששו תבינו שזה טבעי , ותנו לעצמכם זמן של הסתגלות לתרגול, לישיבה וכד...



אני מאחלת לכל המתרגלים תרגול פורה ומהנה, נסו מעט ולאט לאט הגדילו את זמן התרגול.

אתם יכולים להתחיל בתרגול של 10-15 דקות ולהעלות בהדרגה את זמן התרגול עד שתגיעו לתרגול של 40-45 דקות.

אז שיהיה בהצלחה לכולם !!!


חן-אור
מאת:חן אור  
דוא"ל:לחצו כאן לשליחת אימייל
קישור לאתר:Http://www.or-haruach.com
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר גרסת הדפסה
פעילויות קרובות
מאמרים אחרונים
מדיטציה בעזרת הגוף הפיזי / מירי ארמה
הילד הפנימי שלי / יהודית לגיק
פסיכותרפיה בודהיסטית / רועי צור
NLP ודמיון מודרך - חשיבות התודה / אסנת בוקופצר - מטפלת בדמיון מודרך ו-NLP
מדיטציה למתחילים
שלבים ראשונים במדיטציה / חן אור
מהי אורה-סומה? / לינור פלד
דמיון מודרך ו-NLP מה זה? / אהובה קשת
רייקי / אורית אביר-נגר
Meditation Radio
הורוסקופ מאת
מזל אהרוני
עמוד הבית | מאמרים | פעילויות | הזנת תכנים | יצירת קשר | בניית אתרים | מפת האתר | תקנון האתר
Meditation.co.il הינו פורטל יחודי בתחומי ה

מדיטציה

,

רוחניות

,

צמיחה אישית

,

יוגה

 ו

תרגול רוחני

.
אנו מזמינים אתכם לגלוש באתר ולהתעדכן בסדנאות ובפעילויות בארץ. מומלץ גם להרשם לרשימת התפוצה שלנו, ולבקר באתר באופן שוטף.
למורים ולמטפלים בתחומי המדיטציה, יוגה, רוחניות וצמיחה אישית הפורטל מציעים אפשרויות פירסום מגוונות - חלקן בחינם.
פירוט מלא ניתן לקבל אחרי הרשמה קצרה כאן. מדיטציה מוצלחת.
מערכת ניהול תוכן האתר נבנה על-ידי  iMoon פיתוח תוכנה, בניית אתרים