דף הבית מאמרים מדיטציה משפרת ריכוז ופוקוס תוך 8 שבועות.

הפוך לדף הבית הפוך לעמוד הבית   הוסף את meditation.co.il למועדפים שלך הוסף למועדפים
Meditation.co.il עמוד הבית
הזנת תכנים
פרסום באתר
יצירת קשר

רוחניות

,

יוגה

, צמיחה אישית,

מדיטציה

...   מעוניינים לקבל מידע נוסף? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו.
חיפוש באתר
קישורים מומלצים
סוגנדו
לימודי רפואה משלימה
מהי הארה
תטא הילינג
אומ מרכז מדיטציה
יוגה ישראל
כל הקישורים
+ הוספת קישור
קטעי וידאו

מדיטציה משפרת ריכוז ופוקוס תוך 8 שבועות. / רחלי לנגפורד- מרכז גלים

הוספת תוכן לאתר
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר   גרסת הדפסה



חוקרי מדיטציה ומוח מבית הספר לרפואה של הארוורד, בבית החולים במסצ'וסטס דווחו באפריל האחרון ששינוי בפעילותם של גלי אלפא הייתה מוגברת יותר אצל נבדקים שאומנו במשך 8 שבועות במדיטציה, וגרמה לכך שהקשב שלהם לגירוי צפוי היה גבוה בצורה משמעותית לעומת קבוצת הביקורת שלא עסקה במדיטציה. המחקר יופיע בגיליון הבא של Brain Research Bulletin.





גלי המוח המלווים מצבים חשיבתיים יומיומיים כוללים את גלי גמא, בטא, אלפא, טטא ודלתא.





באופן כללי, גלי גמא ובטא מלווים מצבים של ריכוז ופוקוס גבוהים. גלי אלפא קשורים להתרגעות והשקטת פעילות חשיבתית מאומצת. גלי טטא מלווים את מהלך ההרדמות, ורבים טוענים שהם גם השער לתת המודע ולמקום של ההברקות שקופצות לראשינו. ולבסוף, גלי דלתא מלווים מצב של שינה עמוקה.





המדיטציה שנחקרה במעבדה זו נקראת Mindfulness meditation. בדרך כלל את המדיטציה מלווה פעילות משמעותית של גלי אלפא. האזורים המוחיים המראים שינוי משמעותי בפעילות של גלי אלפא נמצאים בקליפת המוח (הקורטקס) וקשורים בעיבוד מידע של ראיה, שמיעה ותחישה. בין הפעילויות של גלי אלפא מצויה היכולת לסרוק ולסנן מידע שאינו רלוונטי המסיח את הדעת מנושא הפוקוס הראשי. כך מתאפשר לאזורים אלו לעבד רק את המידע הרלוונטי ולשלוח אותו לשאר חלקי המוח. זה יכול להוות חלק מההסבר לממצאים של מחקרים קודמים שהראו שמדיטציה משפרת יכולות חשיבתיות רבות, כגון שיפור מהירות שליפת זיכרונות, ואחסון זיכרונות חדשים. זאת כיוון שככל שיש פחות מידע לא רלוונטי שמתערבב במהלך אחסון הזיכרון, או שליפתו, קל ומהיר יותר לבצע זאת.





מחקרים קודמים מציעים שקשב יכול לווסת את פעילותם של גלי אלפא, ובכך גם את התפיסה התחושתית שלנו. כאשר אדם מצפה למגע כלשהו, מראה או צליל, הפניית הקשב הזו לעבר הגירוי הצפוי גורמת להפחתה בגובה גלי אלפא באזור המוחי שעתיד לטפל בגירוי הצפוי (למשל, אם אדם מצפה לשמוע צליל מסוים, גלי אלפא ירדו בתדירותם באזורי העיבוד השמיעתי).





ירידה בתדירותם של גלי אלפא פירושה העלאת ה"ריכוז" של תאי המוח באזור מסוים, כיוון שנעשה פחות סינון של מידע, ומתאפשר ליותר מידע תחושתי לזרום לעבר העיבוד המוחי.





במקביל, בכל שאר האזורים שלא עתידים לטפל במידע שצפוי, עולה פעילות גלי אלפא, כלומר מוגבר סינון המידע. כך, למשל, מידע שמיעתי יעובד רק באזורים הקשורים לשמיעה, ובכל האזורים האחרים הוא יחשב כמידע שאינו רלוונטי לגביהם.





אז מה הביצה ומה התרנגולת? מי קודם למי- גלי אלפא או מדיטציה?





זו בדיוק הייתה שאלתם של החוקרים. בתרגול שיטת Mindfulness meditation האדם מפנה קשב לתחושותיו ורגשותיו הפנימיים, ולמחשבות העולות מתוכו, ללא כל שיפוט או ביקורת. תרגול מדיטציה בשיטה זו לאורך זמן נצפה כמשפר ביצועים במשימות תלויות קשב- כלומר, כאלו הדורשות הפניית קשב וריכוז ומניעת הסחות דעת.


בעקבות העובדה שאנשים מנוסי מדיטציה הצליחו להתרכז יותר במשימות חשיבתיות, רצו החוקרים לבדוק מה מתרחש במוחם בנוגע לפעילות גלי האלפא שלהם.





לצורך כך לקחו החוקרים 12 מתנדבים בריאים שלא התנסו מעולם במדיטציה. חצי מהם עברו אימון בן 8 שבועות במדיטציה, בעוד החצי השני שהווה את קבוצת הביקורת התבקש לא לעסוק בשום סוג של מדיטציה במהלך תקופת המחקר.





באמצעות מכשור הקרוי MEG (מגנטו- אנצפלו- גרף) המודד פעילות גלי מוח באזורים מוחיים שונים, ברמת דיוק גבוהה ביותר, סרקו החוקרים את מוחם של הנבדקים לפני, במהלך ואחרי תקופת שמונת השבועות.


נמצא, שהנבדקים שעברו אימון מדיטטיבי בן שמונה שבועות הצליחו להתאים את הקשב שלהם למטלה חשיבתית מהר יותר ויעיל הרבה יותר מאלו שלא עסקו במדיטציה, על ידי שינוי בולט מאד ומותאם במדויק של פעילות גלי אלפא שלהם. התרחש במוחם מה שתיארנו נ"ל- באזור המתאים למטלה החשיבתית ירדה פעילות גלי אלפא, ובאזורים שאינם קשורים היא עלתה- על מנת להגדיר לכל אזור מוחי במדויק האם המידע הצפוי רלוונטי עבורו או לא.





עכשיו גם אפשר להבין איך הולכים על גחלים או שוכבים על מחטים- איך זה שאנשים שמתאמנים במדיטציה יכולים לשלוט על תחושות הכאב שלהם ואף מדווחים על ירידה בתחושת כאב. זאת בגלל שהם פיתחו יכולת לבקר את פעילות גלי אלפא שלהם, ובעזרתם להחליט לאיזה מידע לאפשר להיכנס למוח ואיזה מידע להחשיב כמידע מיותר. כך, ברגע שמידע על כאב מוגדר במוח כמידע שולי, הוא מקבל פחות עיבוד מוחי, ולכן פחות מסרים על כאב נשלחים בחזרה לגוף.





כך למעשה, מדיטציה מקנה לאדם יכולת לשלוט על גלי המוח שלו ולבקר את פעילותם, ובכך לשפר את עיבוד המידע, הריכוז והזיכרון שלו. מקרים קלאסיים שיכולים להיעזר בממצאים הללו הם הפרעות קשב וריכוז, חרדות ודאגות והפרעות שינה.

מאת:רחלי לנגפורד- מרכז גלים  
דוא"ל:לחצו כאן לשליחת אימייל
קישור לאתר:http://www.galim.org/
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר גרסת הדפסה
פעילויות קרובות
מאמרים אחרונים
מדיטציה בעזרת הגוף הפיזי / מירי ארמה
הילד הפנימי שלי / יהודית לגיק
פסיכותרפיה בודהיסטית / רועי צור
NLP ודמיון מודרך - חשיבות התודה / אסנת בוקופצר - מטפלת בדמיון מודרך ו-NLP
מדיטציה למתחילים
שלבים ראשונים במדיטציה / חן אור
מהי אורה-סומה? / לינור פלד
דמיון מודרך ו-NLP מה זה? / אהובה קשת
רייקי / אורית אביר-נגר
Meditation Radio
הורוסקופ מאת
מזל אהרוני
עמוד הבית | מאמרים | פעילויות | הזנת תכנים | יצירת קשר | בניית אתרים | מפת האתר | תקנון האתר
Meditation.co.il הינו פורטל יחודי בתחומי ה

מדיטציה

,

רוחניות

,

צמיחה אישית

,

יוגה

 ו

תרגול רוחני

.
אנו מזמינים אתכם לגלוש באתר ולהתעדכן בסדנאות ובפעילויות בארץ. מומלץ גם להרשם לרשימת התפוצה שלנו, ולבקר באתר באופן שוטף.
למורים ולמטפלים בתחומי המדיטציה, יוגה, רוחניות וצמיחה אישית הפורטל מציעים אפשרויות פירסום מגוונות - חלקן בחינם.
פירוט מלא ניתן לקבל אחרי הרשמה קצרה כאן. מדיטציה מוצלחת.
מערכת ניהול תוכן האתר נבנה על-ידי  iMoon פיתוח תוכנה, בניית אתרים