דף הבית מאמרים פראנה - יאמה - למה?

הפוך לדף הבית הפוך לעמוד הבית   הוסף את meditation.co.il למועדפים שלך הוסף למועדפים
Meditation.co.il עמוד הבית
הזנת תכנים
פרסום באתר
יצירת קשר

רוחניות

,

יוגה

, צמיחה אישית,

מדיטציה

...   מעוניינים לקבל מידע נוסף? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו.
חיפוש באתר
קישורים מומלצים
סוגנדו
לימודי רפואה משלימה
מהי הארה
תטא הילינג
אומ מרכז מדיטציה
יוגה ישראל
כל הקישורים
+ הוספת קישור
קטעי וידאו

פראנה - יאמה - למה? / אגי ויטיך

הוספת תוכן לאתר
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר   גרסת הדפסה
ויניאסהכולנו נושמים, כל הזמן, פנימה והחוצה. גם כשאנחנו באים לתרגול וגם כשאנחנו יוצאים מהתרגול. הכוונה היא שגם נמשיך לנשום תוך כדי תרגול. אז מה כל העניין הזה סביב נשימה? בחלק מתרגולי היוגה כיום מוקדש זמן מיוחד בתחילת או בסוף השיעור לתרגילי נשימה הקרויים לעתים "פראנימה". אבל מה הם בעצם תרגילי הנשימה הללו?





למרות שהמאמר שלפניכם קצר, על מנת שיהיה קל לקריאה ולעיכול – ובדרך אגב יעורר תיאבון לעוד, אני רוצה לגעת בשלוש נקודות מרכזיות שתרגילי הנשימה נוגעים בהם, הרמה הפיזית הנפשית והרוחנית. תרגילי הנשימה, פרניאמה, מופיעים בטקסטים הודיים שונים, ביניהם סוטרות היוגה של פטנג''לי וההאתה יוגה פרדיפיקה, כמו גם בטקסטים בודהיסטים. אבל לפני שאצלול לתוך המשמעות הרוחנית של תרגילי הנשימה אבקש לגעת בשני האספקטים האחרים קודם:





ברמה הפיזית – פיתוח שרירי הנשימה





אני חושבת שכולנו נסכים שתרגילי נשימה מפתחים את יכולתנו לנשום. שריר הנשימה המרכזי הוא הסרעפת והשרירים העיקריים שמסייעים לנשימה הם השרירים הבין-צלעיים, שריר הבטן ושריר קרקעית האגן. כך שבכל שאיפה "מלאה", כאשר התנועה היא מקסימלית בשרירים אלו, אפשר לומר שהם מתארכים ומתפתחים. ובכל נשיפה "מלאה", כאשר אנחנו מנסים לרוקן מקסימום אוויר מהריאות אנחנו מרפים את השרירים (ומותחים אחרים במקום). ומה לגבי הריאות עצמן? מבלי להיכנס לתיאורים פיזיולוגיים-ביולוגיים נסכם שחלופת האוויר משתפרת עם הזמן.





ברמה הנפשית – פיתוח יציבות ורגישות





רגישות ונחישות אמרו? צדקו. לנשימה יש חיבור עמוק עם מצבנו הנפשי, כך שכשאנחנו כועסים הנשימה משתנה, וכשאנחנו עצובים היא משתנה שנית. כמה מעניין יהיה לנסות לנשום בצורה "רגועה" כאשר אנחנו "עצובים" ולראות כיצד מצב הרוח משתנה...בכל אופן, על הקשר בין נשימה למצב רגשי נכתב כבר רבות ורק רציתי להזכיר את החיבור הכל כך חזר בין השניים. תרגילי נשימה מגבירים מודעות מחד ויציבות מנטאלית מאידך.





ברמה הרוחנית – שליטה בפראנה – למה?





בסוטרות היוגה של פטנג''לי מתוארת הפראניאמה כאיבר אחד, מתוך שמונת איברי היוגה. אך פטנג''לי לא מפרט אודות "תרגילים" שונים אלא רק מצביע על שלושה מצבי נשימה: שאיפה, נשיפה ועצירה. כאשר הוא מציין שעצירת נשימה (אחרי נשיפה) מתרחשת באופן ספונטני בעת סמדהי. עם זאת, בהאתה יוגה פרדיפיקה מוקדש פרק שלם לפראניאמה ובהתאם הפירוט רב. המסר העיקרי שתפש את עיני בטקסט זה היה הקשר ההדוק שבין המיינד, התודעה, לבין הנשימה. לדוגמה מופיע בטקסט הסוטרה שלפיה מי ששולט בנשימה שולט בתודעה ולהיפך, מי ששולט בתודעה שולט גם בנשימה. מרתק! לכאורה הנשימה הינה תהליך ספונטני ולא נשלט, ואילו התודעה שלנו נדמית לנו פעמים רבות כלא נשלטת. גם אם ננסה "לעצור את הנשימה" או אם ננסה "לעצור את המחשבות" ברוב הסיכויים, ללא תרגול מתאים, ניצור תחושת מועקה בגוף ומהר מאוד "נשחרר" את האחיזה. הנשימה תחזור לקדמותה והמחשבות ישובו להציף אותנו. אך היוגה מציעה לנו פתרון: תרגילי נשימה לשליטה על המודעות. המילה "יאמה" בסנסקריט משמעותה שליטה או ריסון. "פראנה" היא אנרגיית החיים המצויה בגוף. כך שתרגילי הנשימה הם תרגילי השליטה באנרגיית החיים! בסוטרה אחרת כתוב שמספר הנשימות של אדם נקבע כבר בטרם היוולדו, מה שמרמז על כך שמספר נשימותיו של אדם בחיים אלו ספורות. האם עלינו לנשום לאט יותר? אני חושבת שמצד אחד כן, ככל שנתרגל יותר תרגילי נשימה כך נצטרך פחות מחזורי נשימה בכל דקה (ברמה הפיזיולוגית והנפשית), אך מהצד השני נראה כי הסוטרה הזו שופכת אור על דבריו של פטנג''לי: הנשימה נפסקת ברגע הסמדהי, באופן ספונטני.





כאן אולי המקום להזכיר שתרגילי נשימה רצוי לתרגל יחד עם מורה מוסמך ומנוסה ולא מומלץ לפתוח ספר ולהתחיל לתרגל לבד בבית. בגלל הקשר של תרגילי נשימה עם מצבים נפשיים ובשל ההשפעה הפיזיולוגית - הרוחנית העמוקה, לא כדאי לצלול למים העמוקים בלי מציל ברקע. אזהרות אלו נשמעות בטקסטים רבים העוסקים בפראניאמה – כנראה בשל הכוח המרפא והטרנספורמטיבי העצום שלהם.





אבל עד אז – תמשיכו לנשום!
מאת:אגי ויטיך  
דוא"ל:לחצו כאן לשליחת אימייל
קישור לאתר:http://agiyoga.wordpress.com/
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר גרסת הדפסה
פעילויות קרובות
מאמרים אחרונים
מדיטציה בעזרת הגוף הפיזי / מירי ארמה
הילד הפנימי שלי / יהודית לגיק
פסיכותרפיה בודהיסטית / רועי צור
NLP ודמיון מודרך - חשיבות התודה / אסנת בוקופצר - מטפלת בדמיון מודרך ו-NLP
מדיטציה למתחילים
שלבים ראשונים במדיטציה / חן אור
מהי אורה-סומה? / לינור פלד
דמיון מודרך ו-NLP מה זה? / אהובה קשת
רייקי / אורית אביר-נגר
Meditation Radio
הורוסקופ מאת
מזל אהרוני
עמוד הבית | מאמרים | פעילויות | הזנת תכנים | יצירת קשר | בניית אתרים | מפת האתר | תקנון האתר
Meditation.co.il הינו פורטל יחודי בתחומי ה

מדיטציה

,

רוחניות

,

צמיחה אישית

,

יוגה

 ו

תרגול רוחני

.
אנו מזמינים אתכם לגלוש באתר ולהתעדכן בסדנאות ובפעילויות בארץ. מומלץ גם להרשם לרשימת התפוצה שלנו, ולבקר באתר באופן שוטף.
למורים ולמטפלים בתחומי המדיטציה, יוגה, רוחניות וצמיחה אישית הפורטל מציעים אפשרויות פירסום מגוונות - חלקן בחינם.
פירוט מלא ניתן לקבל אחרי הרשמה קצרה כאן. מדיטציה מוצלחת.
מערכת ניהול תוכן האתר נבנה על-ידי  iMoon פיתוח תוכנה, בניית אתרים