דף הבית מאמרים המציאות החושית לפי ה- NLP

הפוך לדף הבית הפוך לעמוד הבית   הוסף את meditation.co.il למועדפים שלך הוסף למועדפים
Meditation.co.il עמוד הבית
הזנת תכנים
פרסום באתר
יצירת קשר

רוחניות

,

יוגה

, צמיחה אישית,

מדיטציה

...   מעוניינים לקבל מידע נוסף? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו.
חיפוש באתר
קישורים מומלצים
סוגנדו
לימודי רפואה משלימה
מהי הארה
תטא הילינג
אומ מרכז מדיטציה
יוגה ישראל
כל הקישורים
+ הוספת קישור
קטעי וידאו

המציאות החושית לפי ה- NLP / עינב לוי

הוספת תוכן לאתר
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר   גרסת הדפסה

המציאות החושית לפי ה- NLP


מה עושה לכם המילה חורף?
אילו אסוציאציות עולות בכם?


אולי לחלקכם המילה חורף מזכירה קור, רעד.
אולי לחלקכם היא מזכירה דווקא רומנטיות, אהבה, התכרבלות
ואולי לחלק המילה חורף מזכירה רעש של ברקים, רעמים, גשם זלעפות.
ולחלקכם המילה חורף אולי עושה תחושת ציפייה לטיול הסקי הקרוב שאתם עומדים לעשות.



כולנו תופסים את המציאות באופן שונה האחד מהשני באמצעות החושים שלנו.
חוקרים גילו שבאופן נוירולוגי, חושי, אנחנו שונים זה מזה. אנחנו חווים את העולם דרך החושים שלנו ולכל אחד מאיתנו יש את החוש הדומיננטי שדרכו הוא חווה את העולם ביתר עוצמה.


איך נדע מהו החוש הדומיננטי שלנו?
יש אנשים ראייתיים (ויזואלים), לאנשים כאלה כמעט תמיד תעלה תמונה או צבע לשמע מילה מסוימת. יזכרו פרצופים, נופים.
שימוש בשפה: נשתמש במילים כמו- אתה רואה, נראה לי.....
יש אנשים שהם שמיעתיים- העולם שלהם נחווה בקולות, בצלילים.
שימוש בשפה- תשמע שנייה, זה לא נשמע לי, זה ממש צורם לי...
אנשים אחרים הם קינסטטים – תחישתיים- (ב- NLP ישנה התייחסות גם לתחושה הפיזית וגם לרגשות): ניזכר בתחושות של האירוע, אם היה חם, קר, אולי הרגשנו צמרמורת או כאב כלשהו בגוף...
שימוש בשפה- זה לא מרגיש לי טוב, אני חשה סכנה, אני מרגישה שהצבעים חזקים...
בנוסף נשתמש גם במילים אשר מתארות אווירה- חמימות, צפוף, רגוע......... 
אחוז קטן של האנשים חווה את העולם דרך חוש הריח והטעם.


ב NLP כאשר מדברים על חוש דומיננטי, מדברים על החוש העיקרי דרכו אנו חווים את העולם בצורה עוצמתית יותר, משמעותית יותר.
בתחילה, אנחנו קולטים את המציאות דרך הרובד ה"חיצוני" שלנו- אם זה דרך העיניים, האוזניים, הידיים, או האף והפה.
לאחר מכן, כל מה שתפסנו בעזרת החושים, כל החוויות, מתורגמות למחשבה, רגש או התנהגות.
לדוגמה: כשאני מריחה ריח של בושם, אני נזכרת באדם שהשתמש בבושם הזה ומעלה את התמונה שלו לנגד עיניי.


החוויות מאוחסנות במוחנו ומקודדות בתמונות, בקולות, בתחושות, בריחות ובטעמים
כך שאם, למשל, נכחתי באירוע מסוים כדוגמת חתונה או טיול, הוא יוצר במוחי תמונה / סרט המייצגים את האירוע: קולות מן האירוע, טעמים , ריחות וכמובן תחושות פיזיולוגיות.


מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש את מפת העולם שלו וכל מפה שונה האחת מהשנייה, האירוע שקודד במוחי אינו המציאות, אלא הייצוג הסובייקטיבי שלי.
כל דבר מאותו אירוע יוצר אצלי מחשבות ורגשות שונים (שמחה, התרגשות, חרדה וכו') וזה משפיע על ההתנהגות שלי , על התחושות והמחשבות שלי.


ישנה אפשרות לשנות את אחד ממרכיבי המפה ואז לשנות את הרגש המשוייך לאירוע.
לדוגמה: כשהייתי קטנה, ישנתי לבד בחדר בחושך ובאמצע הלילה התחילה סופת רעמים חזקה. הקולות של הרעמים הפחידו אותי נורא ומאז אני נכנסת לחרדות בכל חורף לכשיש סופת רעמים. אם אשנה את התסריט בעזרת החושים שלי, בפעם הבאה שתהיה סופה כבר לא אפחד: אעצום עיניים, אדמיין את סופת הרעמים ואת הקולות הנלווים לה, ואז אתחיל לשנות את התמונה בעזרת חושיי: אקטין אותה, ארחיק אותה ממני, אשנה את קול הרעמים לקול דק דק ואולי אף משעשע, אוכל להוסיף לתמונה מוסיקת רקע נעימה, צבעים רכים ומלטפים וכך חוויית הרעמים תהפוך למשהו נסבל עבורי ואולי אף נעים.


למה חשוב לנו להכיר את החושים שלנו?
אם נדע איזה חוש דומיננטי אצלנו, נוכל להפעילו בכל פעם שנרצה לזכור חווייה כשלהי, נוכל לשנות זכרונות מעיקים ותוקעים מהעבר, נדע איך אנחנו עובדים ומה פועל עלינו הכי חזק מבחינת הקידוד במוח.
כמו כן, ברגע שנהיה מודעים לחשיבות התקשורת דרך החושים, נוכל להבין את האדם מולנו בצורה טובה יותר, להתחבר אליו ולגרום לו להבין אותנו טוב יותר.


 


לסיום,
היזכרו בסיטואציה לא נעימה שקרתה לכם לאחרונה, זכרון מעיק או תחושה לא נעימה.
שימו לנגד עיניכם את התמונה המתארת את התחושה/ הסיטואציה.
לאט לאט התחילו להרחיק את התמונה מכם, הקטינו אותה וטשטשו אותה.
שימו לב אם יש לה קולות שונים. אולי תוכלו להחליש את הקולות האלה ולהוסיף מוסיקת רקע נעימה, אולי אפשר להאט את קצב הצלילים או הדיבור.
שימו לב מה זה עושה לתחושה שלכם.. המשיכו לשנות את מרכיבי התמונה עד שתהיה נעימה לכם.
למעשה, כך תוכלו לעשות בכל סיטואציה לא נעימה שתתקלו בה- תמיד תוכלו לדעת איזו פעולה חושית עושה לכם תחושה יותר טובה ולהפעיל אותה (להרחיק את הסיטואציה מכם, להקטין אותה, לטשטש וכד')


בהצלחה!!


 

מאת:עינב לוי  
דוא"ל:לחצו כאן לשליחת אימייל
קישור לאתר:www.metaplim.co.il/einavlevy
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר גרסת הדפסה
פעילויות קרובות
מאמרים אחרונים
מדיטציה בעזרת הגוף הפיזי / מירי ארמה
הילד הפנימי שלי / יהודית לגיק
פסיכותרפיה בודהיסטית / רועי צור
NLP ודמיון מודרך - חשיבות התודה / אסנת בוקופצר - מטפלת בדמיון מודרך ו-NLP
מדיטציה למתחילים
שלבים ראשונים במדיטציה / חן אור
מהי אורה-סומה? / לינור פלד
דמיון מודרך ו-NLP מה זה? / אהובה קשת
רייקי / אורית אביר-נגר
Meditation Radio
הורוסקופ מאת
מזל אהרוני
עמוד הבית | מאמרים | פעילויות | הזנת תכנים | יצירת קשר | בניית אתרים | מפת האתר | תקנון האתר
Meditation.co.il הינו פורטל יחודי בתחומי ה

מדיטציה

,

רוחניות

,

צמיחה אישית

,

יוגה

 ו

תרגול רוחני

.
אנו מזמינים אתכם לגלוש באתר ולהתעדכן בסדנאות ובפעילויות בארץ. מומלץ גם להרשם לרשימת התפוצה שלנו, ולבקר באתר באופן שוטף.
למורים ולמטפלים בתחומי המדיטציה, יוגה, רוחניות וצמיחה אישית הפורטל מציעים אפשרויות פירסום מגוונות - חלקן בחינם.
פירוט מלא ניתן לקבל אחרי הרשמה קצרה כאן. מדיטציה מוצלחת.
מערכת ניהול תוכן האתר נבנה על-ידי  iMoon פיתוח תוכנה, בניית אתרים