דף הבית מאמרים שליטה ברגשות ותרגול היפסקות

הפוך לדף הבית הפוך לעמוד הבית   הוסף את meditation.co.il למועדפים שלך הוסף למועדפים
Meditation.co.il עמוד הבית
הזנת תכנים
פרסום באתר
יצירת קשר

רוחניות

,

יוגה

, צמיחה אישית,

מדיטציה

...   מעוניינים לקבל מידע נוסף? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו.
חיפוש באתר
קישורים מומלצים
סוגנדו
לימודי רפואה משלימה
מהי הארה
תטא הילינג
אומ מרכז מדיטציה
יוגה ישראל
כל הקישורים
+ הוספת קישור
קטעי וידאו

שליטה ברגשות ותרגול היפסקות / חן אור

הוספת תוכן לאתר
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר   גרסת הדפסה
קערות טיבטיותמאמרים במדיטציה

שליטה ברגשות- ותרגול היפסקות

כמה זמן מחיינו אנו מקדישים לרגשות שונים שעולים וצפים בנו ???
כמה אנרגיה וכוחות אנחנו מבזבזים על רגשות טורדניים שמתקיפים אותנו???
פעמים רבות הרגשות שלנו עטים עלינו כמו קן של צרעות, ואינם בשליטתנו. ויותר מכך לרוב הם מזמזמים לנו בראש כמו אותן צרעות הרבה זמן לאחר שכבר חלפו או חלפה הסיבה להופעתן.

אני נוטה לדמות את הרגשות כמו מים זורמים, וכמו הים. כשהמים שקטים וזורמים לאיטם גם הרגשות רגועים ושלווים, אך מה קורה למים או לים כשיש בו סערה ואז באים גלים גדולים ששוטפים בדרכם
הכל ???
גם האדם אם הרגשות שלו במנוחה הוא שקט וחייו מתנהלים בשקט וברגיעה,אך אם יש בו רגשות סוערים הם שוטפים אותו כמו גל גדול ויכולים להרוס מערכות יחסים, קריירה ועוד...
כמו הגלים בים שמושפעים ממצב הרוח, גם האדם מושפע מ"מצב הרוח", מצב המחשבות שקיימות בתוכו.
רגשות מתחילים ממחשבות, אם המחשבות אוטומטיות וללא שליטה גם הרגשות יבואו וילכו ללא שליטה.
אדם שהרגשות והמחשבות שלו הם ללא שליטה פועל כאוטומט ואז "קורים" לו כל מיני דברים ללא רצונו ושליטתנו. הבודהיזם מגדיר רגש או מחשבה שליליים כ"מצב הגורם לתודעה להיות מוטרדת",
דבר שגורם לנו סבל ואומללות.
ואכן הרגשות הרבה פעמים הם מטרד עבורנו, אנחנו מנסים להיפטר מהן ולהיות קצת בשקט ואיננו מצליחים. כמה פעמים קורה לנו שאנחנו כועסים על מישהו והכעס משתלט עלינו ואז אנחנו צועקים מתרגזים ויוצאים משליטה. ויותר מכך אנחנו נושאים את הכעס איתנו למשך היום וממשיכים לכעוס שלא לצורך במשך כל היום, אנחנו מנסים להיפטר מהכעס ולא מצליחים, והכעס הופך למטרד עבורנו.

איך אם כן לומדים לשלוט ברגשות שמשתלטים עלינו?
והאם יש תרופת פלא שתעזור לנו לא לכעוס, לקנא, לפחד וכד'... או לפחות ללמוד להפחית רגשות אלו???

מובן שיש תרופה שעוזרת לשלוט ברגשות הבלתי נשלטים, לנתב ולווסת אותם למקום שאנחנו רוצים.
אני אישית איני מאמינה בתרופת פלא כי אני יודעת שכל דבר בחיים אותו רוצים להשיג דורש מאמץ והתמדה, ללא מאמץ והתמדה לא ניתן להגיע לשום תוצאות שיניבו פירות.
נחשוב לרגע על עשבים שוטים הגדלים בגינה שלנו ומפריעים לירקות לגדול, כמה פעמים אנחנו עוקרים אותם, מנקים את הגינה, ואילו העשבים השוטים גדלים שוב ושוב, ללא עבודה ומאמץ מצידנו וניקוי הגינה באופן שוטף, לעיתים יום יומי ימשיכו העשבים השוטים לגדול ולהפריע לירקות ולצמחים לגדול. גם את הרגשות השליליים שבתוכנו ניתן לדמות לעשבים שוטים שיש לעקרם שוב ושוב.
עד שמגיע שלב שהרגשות השליליים הולכים ומאבדים מעוצמתם, ומהשפעתם עלינו, הם הולכים ופוחתים ומפסיקים בהדרגה לשלוט ולנהל את חיינו. מצב שבו הרגשות והמחשבות נפסקים קרוי בבודהיזם מצב של: היפסקות.
הדרך להגיע למצב של היפסקות דורשת עבודה פנימית ומאמץ, העבודה היא ע"י בדיקה עצמית ומודעות. עלינו לבחון אילו רגשות טובים ומועילים לנו ואילו רגשות גורמים לנו נזק, צער, תיסכול וסבל.
אני מחלקת את העבודה הפנימית הזאת למספר שלבים, מספר שלבים המובילים אל מצב ההיפסקות.

6 השלבים המוליכים אל ההיפסקות:

שלב ראשון- שלב ההתבוננות
שלב שני- שלב המודעות
שלב שלישי- שלב הפיקוח.
שלב רביעי-שלב היישום
שלב חמישי- שלב התנודות.
שלב שישי- שלב ההיפסקות.


שלב ראשון- התבוננות

בשלב זה האדם יושב עם עצמו בשקט, זה יכול להיות במדיטצייה או בכל דרך אחרת של התבוננות פנימית, והוא מתבונן בעצמו. יושב ומתבונן בגוף שלו, בנשימה, במחשבות שלו וברגשות.
(שלב זה יכול כמובן להימשך על פני מספר שנים, תלוי באדם וברמת הבשלות שלו.)
עם הזמן ככל שהאדם מתבונן בעצמו הוא מגלה דברים שמאפיינים אותו, כל מיני דפוסים של מחשבות שחוזרים על עצמם, רגשות שאופייניים לו, דחפים ויצרים, תכונות חיוביות ושליליות באופי שלו.
כל אדם כמובן הוא שונה ובנוי מסוג אחר של תפקוד, צרכים אחרים, יש לו רגשות שאופייניים לו וכו'
כשהאדם לומד להכיר את עצמו ואת הרגשות, המחשבות וההתנהגות האופיינית לו הוא עובר לשלב הבא הוא: שלב המודעות.

שלב שני- שלב המודעות.

בשלב הזה האדם למד כבר את עצמו, ערך היכרות עם האופי שלו, הרגשות הרצונות והדברים המאפיינים אותו והוא כבר מודע למה ששוכן בתוכו. הוא מתחיל לחיות מתוך מודעות ומתוך הכרת עצמו.
מה זה אומר לחיות מתוך מודעות?
לחיות מתוך מודעות הכוונה להפסיק לחיות באופן אוטומטי ולעשות דברים סתם, אלא כל הזמן (כמה שניתן) לדעת מה אנו עושים, להיות מודעים למה שאנו חושבים ומרגישים, לצורת ההנהגות שלנו.
זה מצב שבו האדם מחובר לעצמו, מחובר לרגשות שלו לדחפים שפועלים בתוכו , נאמן לעצמו ולאמת שלו, ולא "מרמה" את עצמו. שקר ורמאות עצמית הם אחת מהמחלות שלנו, קשה לנו מאוד להציב מול עצמנו מראה ולומר לעצמנו: "הנה אני מקנא עכשיו", "עכשיו דיברתי לא יפה לחבר, ופגעתי בו", יותר קל לנו לברוח מעצמנו ומהרגשות שלנו,לדחוק אותן בפנים ולהעסיק את עצמנו באלף ואחד דברים אחרים. לכן ניתן גם לקרוא לשלב הזה: "שלב האמת ", או:"קילוף המסכות".
לאחר שאדם מודע לעצמו ולדברים שמתרחשים אצלו בפנים הוא עובר לשלב הבא שהוא : "שלב הפיקוח".

שלב שלישי: שלב הפיקוח.

לאחר שעברנו את שני השלבים הראשונים של: התבוננות ומודעות, אנו כבר בהכרות עם עצמנו ומודעים לאלו רגשות ומחשבות נמצאים בתוכנו, מה מכשיל אותנו, מה שולט בנו. מה חיובי עבורנו ומה שלילי.
בשלב זה אנחנו יכולים לפקח על עצמנו ולבנות כמעין: "מגדל שמירה" , או מפקח פנימי. המפקח הזה מדליק נורה אדומה ומשמיע סירנה, כמו ניידת של משטרה בכל פעם שהוא נתקל בבעיה, רגש או מכשול אישי אחר. קח למשל אם אני יודעת שיש לי בעיה של כעס, וכל פעם שמעירים לי הערה בעבודה או בבית אני מתרגזת. אני יודעת שבמקום כזה אציב את: "ניידת המשטרה" האישית שלי שתתחיל לצפור לאותת לי לשים לב, ואז כשמישהו מעיר לי הערה ואני רוצה לכעוס או כועסת הניידת מתחילה לצפור.

שלב רביעי: שלב היישום.

לאחר שאנחנו מודעים ומפקחים על עצמנו במצבי החולשה שלנו אנחנו יכולים לעבור לשלב היישום.
בשלב הזה אנחנו מנסים לשנות דפוסי התנהגות או רגשות שטבועים בנו, ובמקום לפעול באופן אוטומטי בצורה שאנחנו פועלים בדרך כלל, אנחנו נשנה את דרך הפעולה שלנו ונגיב בדרך שונה.
מומלץ לבחור נושא אחד שעליו עובדים לתקופה מסויימת, כדי שלא נעמיס על עצמנו יותר מדי וכדי שלא נמאיס את העבודה הפנימית על עצמינו, וכן מומלץ להחליט על דרך הפעולה שלנו כשאנו מחליטים לשנות צורת התנהגות מסויימת, וזה בכדי שלא נהיה מופתעים ונבטיח לעצמנו הצלחה במשימה.
ניקח לדוגמא אדם שאוכל הרבה ומכור לתשוקה של האכילה. הוא התבונן כבר באכילה מכיר את תשוקתו לעוגות קצפת לדוג', אולי אפילו יודע שבשעה מסויימת ביום הוא נתקף בבולמוס של אכילה, למשל: בערב כשהוא עייף. ואז הוא מחליט שבכל פעם שמתחשק לו לאכול עוגת קצפת ולזלול הוא יוצא לעשות הליכה, או שהוא קורא ספר וכד'.
או לדוג' אדם שוטה לכעוס כשאחרים לא עושים מה שהוא רוצה, הוא מחליט שבכל פעם כשאחרים לא יעשו לפי רצונו במקום לכעוס הוא יתמלה בחמלה עליהם, או שיחשוב על תכונה חיובית בהם, או שיגיד להם מילה טובה.

שלב חמישי- שלב התנודות

שלב היישום הוא שלב לא קל ודי קשה ליישם, איני רוצה לרפות את ידיכם, אבל לשנות דפוסי התנהגות זה לא קל ואפילו קשה, אבל זה אפשרי עם סבלנות, רצון והתמדה!!!
אבל בגלל הקושי בדבר ובגלל העובדה שדפוסים של התנהגות טבועים בנו שנים רבות בד"כ האדם נוטה לתנודות. וכך מתחילות אצלו עליות וירידות. יש פעמים שהוא מצליח ליישם ולשנות התנהגות ויש פעמים ששוכח ולא מצליח, וזה טבעי לגמרי שלא מצליחים וגם ששוכחים.
אבל בשלב הזה מה שחשוב זה לא להתייאש ולהמשיך שוב ושוב להשתנות ולשנות את עצמנו.

שלב שלישי- שלב ההיפסקות.

כאן כבר לאדם כמעט ואין תנודות, הוא במצב די יציב, מודע לעצמו, שולט ברגשותיו ובמחשבותיו.
לפי הבודהיזם במצב הזה חלה היפסקות היפסקות שח המחשבות הרגשות המטרידים ובעקבות כך גם היפסקות הסבל. שהרי המחשבות והרגשות המטרידים הם הגורמים לסבל.
כמובן שרוב האנשים לא מצליחים להגיע למצב זה, אבל הבודהיזם מלמד אותנו להיות בשאיפה למצב הזה, שאז ניפטר מהסבל והמצוקות שכל כך מעיקות עלינו.



האדם מעצב את גורלו- עניין של בחירה!



רגשות שליליים- רעל לנפש ולגוף
מאת:חן אור  
דוא"ל:לחצו כאן לשליחת אימייל
קישור לאתר:Http://or-haruach.com
מאמר קודם מאמר הבא
שלח לחבר גרסת הדפסה
פעילויות קרובות
מאמרים אחרונים
מדיטציה בעזרת הגוף הפיזי / מירי ארמה
הילד הפנימי שלי / יהודית לגיק
פסיכותרפיה בודהיסטית / רועי צור
NLP ודמיון מודרך - חשיבות התודה / אסנת בוקופצר - מטפלת בדמיון מודרך ו-NLP
מדיטציה למתחילים
שלבים ראשונים במדיטציה / חן אור
מהי אורה-סומה? / לינור פלד
דמיון מודרך ו-NLP מה זה? / אהובה קשת
רייקי / אורית אביר-נגר
Meditation Radio
הורוסקופ מאת
מזל אהרוני
עמוד הבית | מאמרים | פעילויות | הזנת תכנים | יצירת קשר | בניית אתרים | מפת האתר | תקנון האתר
Meditation.co.il הינו פורטל יחודי בתחומי ה

מדיטציה

,

רוחניות

,

צמיחה אישית

,

יוגה

 ו

תרגול רוחני

.
אנו מזמינים אתכם לגלוש באתר ולהתעדכן בסדנאות ובפעילויות בארץ. מומלץ גם להרשם לרשימת התפוצה שלנו, ולבקר באתר באופן שוטף.
למורים ולמטפלים בתחומי המדיטציה, יוגה, רוחניות וצמיחה אישית הפורטל מציעים אפשרויות פירסום מגוונות - חלקן בחינם.
פירוט מלא ניתן לקבל אחרי הרשמה קצרה כאן. מדיטציה מוצלחת.
מערכת ניהול תוכן האתר נבנה על-ידי  iMoon פיתוח תוכנה, בניית אתרים